Kina

I fredags var jag och besokte en av vara fabriker i Kina, ca 1,5 timmas bilfard fran Hong Kong gransen. Det ar alltid lika fasinerande att se hur dem tillverkar vara varor. Denna gang sag jag hur tillverkningen av vara smycken gick till - sa himla interessant.
Men gud vad Kina ar ett trist land, iallafall Shenzen omradet nar vi aker och besoker fabrikerna. Det ar bara betong hus overallt och fabriker sa langt ogat kan se. Inget vackert alls att se.

I lordags akte jag tillsammans med en kompis over till Kina gransen igen (Shenzen) for shopping! Dem har ett stort shoppingcenter precis vid gransen dar dem saljer allt. Manga fejkvaskor, klockor etc. men ocksa en hel del skor, klader vilket for oss tva tjejer ar ett paradis =)
Man kan ocksa fa massage for ca 50 kr/timmen eller fa sina naglar fixade for en liten slant. Att gora losnaglar ar superbilligt (ca 150 kr) och det blir jatte proffsigt gjort. Vi hann desssvarre inte gora det denna gangen, men nasta gang ska jag allt gora det igen. Jag testade precis innan jul nar vi var dar och jag tyckte det var alltfor svart och ovant att ha langa naglar. Men fint ar det ju och "vill man vara fin far man lida pin" heter det ju...

Helgen rullade som vanligt pa alltfor snabbt. Bara en massa regn och askvader. Jag som hade hoppats pa lite sol, men icke. Solen kommer forst fram pa mandagar och varar tills fredagen samma vecka, sedan ar det regn hela helgen - saaaa typiskt! langtar sa himla mycket till september, oktober, november nar vadret ar kanon alla dagar.

I lordags var vi ute och at med vara danska kollegor. Vi gick pa vart favoritstalle "bekan" for japansk teppanyaki. Sa himla gott! Vi var dar med vara foraldrar nar dem var har ocksa och dem tyckte liksdant. 
Avslutar mitt inlagg med lite bilder pa var duktiga kock!

Var kock vid stekbordet


 Mmmm, king prawns pa teppanyaki vis = godast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0